Friday, January 23, 2009

قاعدة مفاهيمية فى السريع !!





السلام عليكم جميعا ..
كيف أحوال الامتحانات معاكم ؟؟ يا رب يكون الكل كويسين و بيأدوا بشكل محترم فى امتحاناتهم .. مش بس علشان نفسهم .. ولا علشان أهاليهم .. أو حتى علشان غزة .. لأ .. ده علشان الأمة كلها .. يمكن يكون فى واحد مننا هو الى حيكون سبب نصرةالأمة فى المستقبل .. مين عارف ؟!! كل الى علينا العمل و الاستعانة بالله . طيب هو بالرغم من انى مش شايفة قدامى تقريبا من فعصة الامتحانات الى الواحد فيها .. بس الى حصل الايام الى فاتت .. و الى اتوقع انه حيتعاد تانى فى فترة قريبة .. و الى لسه اثاره موجوده لحاد اللحظة دى .. كان لازم اقف عنده شوية .. خاصه ان السيناريو مكرر بشكل واااااااااااااااضح جدا .. و الى واضح معاه كمان ان فى حاجه غلط بحيث ان كل مرة بيتعاد نفس السيناريو بكل تفاصيله بل و أشد و محدش بيتعلم حاجه ..

طيب خلينا نشوف كده فى ايه ..

بداية التدوينة دى اتكتبت لسببين اساسيين هما : أولا : انها تفسير لمغزى التدوينة الى فاتت .. لانى لما كتبتها لقيت فى تعقيبات واضح منها ان مغزى التدوينة ما وصلهاش بشكل سليم .. و خاصه تعقيب عمرو عليها فى الفيس بوك

السبب التانى بقى : هى ان التدوينة دى تمهيد للتدوينة الى جايه باذن الله .. بس علشان لما التدوينة الى جايه تتكتب ما نضربش بعض فى التعقيبات بسبب اختلافنا على المفاهيم المستخدمة :)

طيب


خلينا نبدأ بالقاعدة الاولى :






التدوينة الى فاتت لما اتكلمت عن مفهوم المواجهة .. و الحرب .. و الفرق بينهم و بين الاعتداء و الابادة .. كان المهم عندى حاجه معينة .. هى توضيح ان كل من فعلى المواجهة و الحرب يتطلب طرفين فاعلين .. يعنى المواجهة تتقال لما يكون عندى طرفين متقابلين بيشاركو فى نفس الفعل بخصوص قضيه معينة فى توقيت محدد

نفس القصه فيما يخص مفهوم الحرب .. لما يبقى فى طرفين الى حد كبير متكافئين لكل طرف القدرة على الرد على الطرف الاخر .. فى الحالة دى ممكن اسمى الى بيحصل حرب


الفكرة بقى .. ان تحوير المفاهيم ده خطير جدا .. خاصه لما تلاقيه بيستخدم على نطق واسعه جدا و من ناس المفروض انهم فاهمين هما بيقولو ايه ..

يعنى استغربت جدا ان فى قمة الدوحة لقيتهم بيقولو على الى بيحصل فى غزة انها حرب غير متكافئة !!!! .. هما ازاى شافوا ان الى بيحصل ده اصلا ممكن يتقال عليه حرب من اى ناحية !! حتى لو كانوا بيوصفوها بانها غير متكافئة .. بس هى لاتزال تفتقد العناصر الاساسية الى بها ينطبق لفظ حرب على الى بيحصل ..


الاغرب بقى كمان ، و الأهم بالنسبالى جدا فى الموضوع ده .. الى بيحصل فى المظاهرات عندنا .. لما يقولك ان الى حصل من ضرب و رزع و بهدلة اسمه " مواجهات " بين الامن و المتظاهرين !!!

ازاى و برضه اركان المفهوم لم تكتمل علشان يتسمى مواجهه ؟؟ اذا كان الفعل بيتم من طرف واحد بس !!

حاجه كانت ريم قالتها على الفيس بوك كانت مهمة بالنسبالى قالت : "
اولا لما تقري في مكان معين ان المواجهات كانت عنيفه جدا بين قوات الامن و المتظاهرين يبقى معناه ان يا حرام قوات الامن عانت و تعبت من كتر ما ضربت المتظاهرين ورغم كده هما لسه بيتظاهرواااا "

السؤال هنا .. هما ليه لسه بيتظاهروا ؟؟؟ و ليه لسه متبعين نفس الوسيلة فى التظاهر ؟؟؟ طيب ده بيخلينى اسأل سؤال اعمق شوية .. هو ايه مفهوم الناس عن كلمة تظاهر اصلا ؟؟

تعقيب دكتورة نغم على الفيس بوك برضه كان فى اضافه مهمة جدا لما قالت : " المواجهة : مواجهة أي اثنان ـ و أكثر وجههم لبعض يعني المتظاهرين لم يعطوا الامن قفى وكفى .. بل استمروا في الوقوف في وشهم وهم مصابين بالبله المغولي المعدي "


الى يهمنى قوى فى الحتة الى فاتت هما الكلمتين دول : ( ان المتظاهرين استمروا في الوقوف في وش الامن وهم " المتظاهرين يعنى كما فهمت او كما اريد ان افهم " مصابين بالبله المغولي المعدي ")

طيب عندى سؤال كابس على نفسى بقاله كتير اوى ..

بعد كل الى بشوفه من المظاهرات الى بتقوم فى مصر و بالمتابعه الدقيقه لكل تفاصيلها .. سؤالى هو : " هو ايه الى الناس بتبقى عايزاه من ورا فعل التظاهر ده ؟؟ "

السؤال بطريقه تانيه : " ايه هدف المتظاهرين من المظاهرات الى بيقوموا بيها فى الاخر ؟؟؟ "

طيب حد فكر قبل كده ان المظاهرات الى الناس بتقوم بيها هى جزء من مسرحية تسييس و تغييب و احتواء الغضب الشعبى " ده لو اعتبرته غضب حقيقي فعلا " ؟؟؟


الكملتين الى ايهاب قالهم فى تعقيبه على التدوينة الى فاتت على الفيس بوك كان فيهم حكم الصراحه بخصوص الموضوع ده .. قال : "
الخلاصة : المواجهة ............ بنهرب منها ، الاعتداء .............. بيحصل علينا ، الحرب................. بنخاف منها ، الابادة ............... لما بنفشل في المراحل التلاته "




القاعدة الثانية





حد ممكن يقولى الى فهمه من الجملة الى قالتها ليفنى فى بدايه الابادة الجماعيه لما قالت بكل حزم و وضوح الصراحة الجملتين الى جايين دول :
Hamas must understand enough is enough

الجملة دى باعتبرها جملة محترمة سياسيا جدا .. ولو انى لو كنت مكانها كنت قلتها بشكل مختلف شوية

The world must understand enough is enough

حد فهم بعد الكلام ده ايه المغزى الى كانت عايزة توصلهولنا ليفنى من جملتها دى ؟؟

من وجهة نظرى هى ما كانتش بتكلم حماس من اصله .. الكلام كان لكل الجمهور الشعبى الخاص بالعالم الاسلامى عامة و العربى خاصة باستثناء حماس

متهيألى ان لو كان حد فهم معنى الى قالته ما كانش حتتعمل مبادرات وقف اطلاق نار .. و لا قمم معرفش ايه فين .. لانها قالتها بصراحه


Enough is ENOUGH


بتهذوا ف ايه بقى ؟؟ ما قالت كفايه


كنت حاساها بتقولنا : لقد اصابنا من السأم و الاعياء ما يكفى من خنوعكم .. " م الاخر يوم ما يبقى فيكو راجل ابقو تعالو كلمونا " .



القاعدة الثالثة و الاخيرة


نظرية الادوار مهمة أوى فى السياق الشعبى المظاهراتى المصرى الى الناس مش عايزة تفهمه أو فاهماه و بتستعبط و مش عايزة تواجه نفسها لان المواجهة حيبقى فيها كلام كتير و حتفضح كل بنى ادم قدام نفسه و قدام الى حواليه كلهم و حاجات تانيه كتير كده

المهم .. النظرية بتطرح سؤال مهم أوى الى هو :

هو حد ينفع يوصل الدور الثالث فى العمارة من غير ما يعدى على التانى ؟؟؟

فى حالة الاجابة بـ " لا " .. ممكن تقولى طيب امال انتو بتهتفوا لغزة ليه و قايمين بمظاهرات و الامن لسه محاوطكم من كل ناحية و مش قادرين حتى توصلوا بالمظاهرة فى قلب الشارع ؟؟

مممممممم .. طيب ممكن تقولى غزة ايه الى انتو عايزين تنصفوها و حتنصفوها ازاى و انتو لسه ما عديتوش الحاجز الامنى قدام نقابة الصحفيين ؟؟

فى تعقيب
simplicity
حدفتهولى المرة الى فاتت هنا .. كان بيقول : " كلنا حاسين باللي انتي بتقولي عليه
الضرب هنا قبل هناك " و لو انها كانت تقصد حاجه تانيه خالص غير الى انا قاصداه دلوقتى .. بس جملتها الخاصه بالضرب هنا قبل هناك دى مهمة بالنسبالى من منظور تانى .. الى اقصده منها ان الدور الاول هنا لازم تعدوا عليه قبل ما نوصل للدور التانى هناك فى غزة
طيب ده بس الى كان فى نفسى لحاد ما التدوينة الجاية تنزل باذن الله .. منتظرة تعقيباتكم .. و دعواتكم لينا و لغزة الى بالمناسبة لسه بتقصف و للامة كلها



ملحوظة : فضلا قبل الشروع فى كتابه التعقيب فضلا انظر هنا أولا




9 comments:

Anonymous said...

واحدة واحدة قبل ما تضيع الافكار مني :مش قادرة افهم الازمة معاكي يا هبة في المفاهيم و لا التوصيفات ، لان الاتنين منفدين علي بعض .اللي حصل في غزة : مجزرة ،بس العرب مكانوش عايزين يقولوها علشان ماما مش تزعل منهم ، و المظاهرات اساسا ماسمهاش مظاهرات ، اسمها مشروع مظاهرات لم يكتمل .و حكاية المفاهيم دي تقريبا بتمثل كل ازمة النظريات السياسية اللي احنا بندرسها و هتكمليها في الماجيستير

Anonymous said...

الجزء الثاني يتاعك مفهمتوش بصاحة قوي حكاية
enough is enoush
لاني شخصيا فهمتها بشكل تاني خالص لا مجال لذكرة فخلينا بقي في الجزء التالت :
المظاهرات اللي مش مظاهرات :
العقد النفسية اللي عندنا بنطلعها في المظاهرات عن قضايا خارجية و الحكومة تسمح بالتنفيس السياسي علشان الناس تقول ان المظاهرات بتتطلع ،لكن تعالي اتكلمي عن الفساد و الغلاء و و و هتطلع ميت حجه علشان منطلعش ، و بعدين هي مش المظاهرات اللي هي ، و انما هي قضاء واجب علشان يبقي اسمنا عملنا حاجه و السلام ، و مش هنقدر نعدي التالت من غير ما نفوت عالتاني ؟، وحياتك احنا لسه ما دخلنا العمارة اساسا علشان نطلع الاول.
ساره فؤاد : التعليقين

Anonymous said...

اولا في حاجة مهمة اوي لازم تعرفيها
هو انك مش لازم تستغربي من اي حاجة بتحصل او بتتقال عندنا
لأن ببساطة الناس اللي بتطلع تتكلم
اصلا مش في بالهم


وعند الاستفسار عن المفاهيم اللي كتبتي عنها اول مرة

حرب مواجهة اعتداء أو حتى إبادة
أنا ممكن أسميها حرب من ناحية لأن الفلسطينيين أول مرة يكون لهم رد منظم ومخطط من ناحيتهم متمثل في اجتماع فصائل المقاومة
بالرغم من بساطتها وبعيدا عن الانتقادات الكثيرة الموجهة لها إلا أنها بشكل او باخر ساهمت في تغيير نظرة الكثير
مهما اختلفت وجهات النظر
حتي تقريبا هيكل او حد قال ان دي أول مرة من سنة 48الفلسطينيين
يردوا على أي عدوان

من ناحية تانية كانت إبادة للشعب الأعزل اللي لما كانوا يقولوا المقاومين يحتموا بيهم كان الرد الأساسي ان غزة أصلا حتة صغيرة جدا 3000كم تقريبا
فيها مليون ونص هما أصلا الناس فوق بعض هيروحوا فين

أما من ناحية الحرب لازم تكون متكافئة
اقولك اني عمري ما سمعت عن حرب متكافئة على الأقل الحروب العربية
لا 67 ولا حتى 73 ولا ساعة ما اعلنت دولتهم في 48
هما دايما كانوا متفوقين علينا في الأسلحة وما الى ذلك

حتى صحيح مذكورة في القرآن
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ
سورة الأنفال

أهم حاجة العقيدة
ان الواحد يفضل ثابت على حقه ما حدش يقدر يساومه عليه


قمة الدوحة أو غيرها أو أي قمة عربية
انا مش متأكده ان احساسك من ناحيتها زي احساسي ولا لأ
بس مش لازم نتكلم عن الحاجات دي دلوقتي

كلمة ليفني
هي تقريبا زي كلمة مبارك انه دعي اسرائيل انها تصبر على اللي حماس بتعمله من 7/8 سنين حاجة كده
ولد طايش وكان لازم يتأدب
ضبط نفس ايه وبتاع ايه

وما ظنش انها كانت زعلانة ان ماحدش عندنا حد يقدر يكلمهم
اظنها انها زعلانة انها لقت حد عنده النية انه يديهم فوق دماغهم
يعني المقاومة بما فيها حماس


*******************************
من وجهة نظرى هى ما كانتش بتكلم حماس من اصله .. الكلام كان لكل الجمهور الشعبى الخاص بالعالم الاسلامى عامة و العربى خاصة باستثناء حماس
****************************************
اتفق معاكي في دي


مش في تفسيرها
********************************
كنت حاساها بتقولنا : لقد اصابنا من السأم و الاعياء ما يكفى من خنوعكم .. " م الاخر يوم ما يبقى فيكو راجل ابقو تعالو كلمونا " .
*********************************
كأنهم بيقولوا لو حاولتوا ترفعوا عينيكم في عينينا هنهرسكوا

طبعا لما الغبار انقشع عن اللي حصل في غزة
والاتفاقية اللي راحوا عملوها مع كوندي قبل ما تمشي بيوم
بيقولنا ان العرب مجرد قطع تتحرك وفق المخططات الكبرى
من الآخر مالناش لازمة جيبتيها يمين او شمال



نيجي لمصر
اللي انا اتقهرت عليها قبل غزة

هنا شفتك بتسألى عن المظاهرات
بصي يا جميل


اوجه اعتراضك على اسلوب مظاهرات مصر-على قد مافهمت-
المفهوم العام
الهدف منها
القائمين عليها
وماذا بعد

المفهوم

مش هاكدب عليكي ان اعرف بالضبط غير انها المفروض تعبير عن الغضب وعدم الرضا مهما كانت القضية
ممكن فيها تكون محارو تانية انا معرفهاش

وسمعت ان ليها قانون ان لازم تاخدي تصريح بالمكان والزمان والذي منه وطبعا عمر ما حد هياخده
واهم حاجة النظام والاحترام اللي هما لو كانوا متأصلين فينا من زمان كان الحال اختلف
مش كل الناس عشان محدش يزعل في ناس كتير تستاهل نضربلها تعظيم سلام
بس الغالب او الظاهر اللي احنا شايفينه

الهدف

هنا غالبا الهدف التعبير عن الغضب
دون ادني شك ان حد هيعبرهم
وانا اقوللك الناس زهقت ومش عارفين يعملوا حاجة
ماتلوميش عليهم قوي اهه على الأقل 2/10 ضميرهم صاحي
حتى لو مش قادرين يعملوا حاجة
خلي بالك احنا اتربينا عالخوف وهناخد وقت طويل قوي عشان نتغير

القائمين

في مصر والدول العربية عموما غالبا ما ينقصنا التنظيم الجاد لأي شئ
ومنها المظاهرات غالبا حتى ناس في الشارع بتشارك
ومع ذلك الحكومة خايفة جدا منها
لأن دول لو لقوا حد يقدر ينظمهم ويمشيهم مش عاوزة اقولك عاللي ممكن يحصل
زي مثل قريب قوي اضراب 6 ابريل ماكنتش متوقعة ان حد فعلا هيقوم بيه
وبعدين ما يعملوش زي الدول العربية سايبين كل حاجة وقاعدين بيتخانقوا على الريادة


وماذا بعد

انا معرفتش فكرتك عن الدور الأول والتاني
او يمكن الكلام الكتير حولني

بس خدي عندك
الحاجات اللي على الأقل جت في دماغي حالا

اذا كنا هنتكلم عن خطوات عملية للإحلال خنوع فادتنا بصحوة شعبية عربية شاملة
لازم كل واحد على الاقل في قضية فلسطين يقرا فيها يعرفها لأنك تلاقي معظم الناس خدت -الدولة الاسرائلية-امر مسلم به
وان فلسطين وشعبها سيحتلون اراضي العرب ويستولوا على ثرواتهم
أنهم يعرفوا أن كل ارض فلسطين لازم ترجع لشعبها وان عمر ما يبقى في سلام مع اليهود والله لو عملوا ايه
ما هو لو كان حد عرف يسلك معاهم كان سيدنا موسى عليه السلام او سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم أولى

تاني حاجة
الايمان بالقضية
وده اهم واصعب من اي حاجة تانية في رأيي
زي ماقلت عن العقيدة والايمان هما اسباب ثبات المقاومة ضدهم
بالله وبنصره ثم بالحق
مهما اتكلمنا هتعرفي مين اللي فعلا عنده اتحقق المعيار ده وقت الجد بس

وهذا يأتي من ضمنه
تطوير أنفسنا داخليا وده هياخد وقت طويل جدا فهاسيبها لكل واحد وتفكيره



الحاجات دي مش في يوم ولا اتنين دي ممكن تاخد كتير المهم الخطوة الأولى


كفاية كده عليكي النهاردة ورايا امتحان
ويوم الثلاثاء ان شاء الله اكملك

وبتوسع اكتر^_^

بنت أبيها said...

تعرفي موضوع المظاهرات ده اقدر اشبه ليكي بنكتة جحا

كان كل ما يعدي في البلد كان الاطفال بيمشوا وراه ويهزئوه ويرموا عليه الطوب

وفي مرة حب يخلص منهم

راح كل ما يمشي ويلاقي اطفال يروح يقولهم ان فيه في القرية اللي جنبينا بيوزعوا اكل وحلويات بالمجان

وفضل كده لحد اما مشي وملقاش ولا عيل في المنطقة حواليه

راح قال ايه ده احسن يكون فيه فعلا ناس بتوزع اكل وحلويات بالمجان

فراح طلع جري على القرية اللى جنبهم


المقصد ان حكوماتنا وصلت لمرحلة اللى كدب الكدبة وصدقها

طالما شايفين الشعب هادي ومسالم ومفيش اي حاجة

يبقى فعلا احنا صح والشعب مش بيشتكي من اي حاجة

اعتقد ان المظاهرات صورةمن صور الاعتراض

بالنسبة لموضوع هنا وهناك

يعنى المقصود ايه صراحة انا مفهمتهاش قوي

هل كنتي تقصدي مثلا انهم يتسلحوا ويضربوا الامن يعني

ولا تقصدي اننا عندنا مشاكل لازم نحلها قبل ما نفكر في غيرنا

ولا ايه

افهم وبعدين ارد عليكي

وتحياتي ليكي ولقلمك

دهاء سياسي said...

السلام عليكم

بنت أبيها

ما قصدته فى موضوع المظاهرات هو الخيار الاول الذى طرحتيه " الرد على الأمن سواء متسلحين او شبه متسلحين " المهم هو ان يكون هناك رد فعل فورى و مؤثر

بانتظار باقى تعقيبك .. و دعواتكو كلكم علشان لسه فاضلى مادة اقتصاد زراعى و اخلص و اجى ارد على كل التعقيبات :)

دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سارة

فى التعقيب الاول .. تمام انا معاك .. بس هو الموضوع مش واخداه من باب النظرية و التنظير و الكلام الكابير ده خالص .. انا مجرد بوضح اشياء ملتبسة على البعض :)

بالنسبة للتعقيب التانى .. كلمة ليفنى انت فهمتيها ازاى طيب ؟؟

بالنسبة لموضوع المظاهرات .. فكلامك برضه واقعى و حقيقي

بالنسبة للعمارة .. هو ايه التفاؤل الى مالى حياتك اوى ده !! .. ما اعتقدش اننا لسه ما دخلناهاش حاسانى دخلناها بس لسه بنتفقد الارضى عامل ازاى :)

منورة المدونة كلها :)

دهاء سياسي said...

يمنى

نشوف الموضوع واحده واحده كده

موضوع الناس الى بتطلع الكلام مش فى بالهم .. فده صح .. انا حاسه بكده برضه

ــــــــــــــــ

حكايه انهم اتجمعو او ردوا و ده يعتبر انجاز فده صح .. بس برضه ما تتسماش حرب .. انك تحاولى تنقذى كل ما يمكن انقاذه بالرغم من ان الامكانيات لا تسمح .. او انك تحاولى تردى اعتبارك قدام الناس كلها بأبسط الامكانيات الى موجوده فى ايدك ده ما يعتبرش حرب

الى حصل هناك ده مش حرب نوهائى من وجهة نظرى البسيطة

ــــــــــــــــــ

موضوع الحرب متكافئة .. انا ما قصدتش ده خالص .. لان زى ما قلتى ولا حرب خاضها العرب كانت متكافئة .. بس على الاقل فى جيشين و فى معدات و فى اسلحه و فى خطة عسكرية و فى حاجات تانيه كتيره تخليكي تقولى على الى بيحصل ده حرب بصرف النظر بقى كونها متكافئة او غير متكافئة و بأى نسبة

ـــــــــــــــــــــــــ

موضوع العقيدة .. انا معاك فيه جدا جدا جدا

ــــــــــــــــــــــــ

موضوع ليفنى .. احنا ما عندناش قياده سياسية بتقدر تكلمهم اصلا .. لم أكن اقصد ما وصلك اطلاقا

( كأنهم بيقولوا لو حاولتوا ترفعوا عينيكم في عينينا هنهرسكوا

طبعا لما الغبار انقشع عن اللي حصل في غزة
والاتفاقية اللي راحوا عملوها مع كوندي قبل ما تمشي بيوم
بيقولنا ان العرب مجرد قطع تتحرك وفق المخططات الكبرى
من الآخر مالناش لازمة جيبتيها يمين او شمال )

هو ده بالظبط الى اقصده :)


ــــــــــــــ


( نيجي لمصر
اللي انا اتقهرت عليها قبل غزة )

و انا كمان اتقهرت عليها قبل غزة :(

ــــــــــــــــ

موضوع المظاهرات

مش فاهمه قصدك ايه من الجزء الخاص بالمفهوم :(

بالنسبة للجزء الخاص بالهدف هو ده الى قالهولى كتير أوى من الناس فعلا :(

الجزء الخاص بماذا بعد .. كويس أوى الجزء الأول .. الجزء التانى بتاع ان الانبياء كانوا اولى بانهم يعرفوا يسلكو معاهم .. فده انا مش موافقه عليه نوهائنى بتاتا يعنى .. بدليل ان قرب الساعه سيقاتل المسلمين اليهود حتى يقتلوهم .. القصه مش مرتبطة بنبوة خالص

موضوع الايمان بالقضية انا بأكد تانى انى معاكى فيه بكل حذافيره

بس السؤال المهم .. تفتكرى قدامنا قد ايه من الوقت علشان ناخد منه وقت طوييييييييييييل اوى علشان نتغير ؟؟!!! .. هل فى طريقه فعاله اكتر و اسرع ؟؟

جزيت خيرا :)

دهاء سياسي said...

بنت ابيها

المظاهرات صورة من صور الاعتراض .. ده صحيح .. بس سؤالى يا ترى ناويين نخلى الصورة دى فعل متحرك مؤثر ولا ناويين نكتفى بالصورة الساكنة التى لا حول لها ولا قوة !!!

ما زلت منتظرة باقى ردك يا بنوتة :)

Anonymous said...

بصي يا جميل
الحالة هنا مختلفة بالنسبة لوضع الحرب
على أساس التصنيف اللي في بالك من جيش ومعدات وأسلحة وخطط

أولا أن فلسطين دولة في نظر العالم حاليا ماعدانا نحن لا وجود لها
وبالتالي ليس لها الحق في جيش أو أي من مقومات الدفاع عن الدولة
ولذلك إذا كانت الانتخابات قد أدت إلى وجود سلطة متمثلة في حماس فإن على الأقل بالنسبة لنا أن الجناح العسكري لها
هو خط الدفاع الأول عن فلسطين ويستوي الحال عندما كانت السلطة بيد فتح
وهما عندهم أسلحة اللي اخواننا عاوزين مصر توقف تهريبها
وعندهم خطط عسكرية لأن دلوقتي الأغبياء خلاص بانوا

الفرق اللي مش عاوز يبان أن دي حركة مقاومة دافعها الأول تحرير البلد ثم الدفاع عنها وهي مهمة الجيش
والمقاومة قادرة على خوض الحروب والأمثلة كثيرة

اختلاف المسميات بين الجيوش أو حركات مقاومة ما يفرقش بالنسبة أن في جانبين بينهم عداء
متمثل في فعل الحرب
وده على الاقل بالنسبة لي




عن المظاهرات
انتي كنتي بتسألي كل واحد عن نظرته للمظاهرة مع شوية حاجات مالهاش لازمة


انتي فهمتيني غلط جدا مع حكاية الأنبياء ماكانش قصدي على الحرب بتاتا أن ده امر مفروغ منه
كان قصدي على الجدال بالباطل اللي هما اساتذة فيه
و لوكان السلام معاهم أو حتى التعايش بمصطلحاتنا الحالية في زمن الأنبياء نفع
كان أكيد هينفع هنا بس ده طبعا غير وارد

وده كان جزء من التعقيب على على كلام ليفني


أما عن السؤال المهم في الاخر
والله انا مقدرش اديكي جواب قاطع لأننا في الهوا سوا
ما فيش في ادينا غير ان احنا نبتدي فعلا وما نبصش للوقت لأنه أظن الوقت هيطول جامد
:)على حسب النفسية
بس هيكون أطول لو وقفنا مستنيين حد ينقذنا وهيبقى أسهل لو ربينا في نفسنا
من دلوقتي صلاح الدين ممكن في يوم حد تكبر معاه قوي
ويحصل اللي يحصل

لأن تقريبا مما سمعت على قلته بس العرب دايما عاوزين قائد
يلمهم وادينا مستنيين واحد عدل


ياللا تصبحين على خيييييييييييييييييييير:)