Monday, April 21, 2008

فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى





السلام عليكم جميعا و رحمة الله و بركاته


عارفه ان بقالى كتير ما كتبتش حاجه .. مع ان نفسى اكتب حاجاااااااات

بس ربنا يفرجها و ييسر باذنه

النهارده و انا راكبه الميكروباص من رمسيس كالعادة متوجهة الى بيتى الحبيب ركب جنبى شابين من جامعة الازهر .. واحد منهم من أول ما ركب و هو ما بطلش كلام .. بس كان كلامه جميل الحقيقة و شدنى ..

كان بسيط و تلقائى بس عميق أوى
المهم .. من ضمن الحاجات الكتير الى كان بيقولها ابيات شعر من كذا قصيده كل شوية كده .. أول حاجه قالها أول ما ركب و الى من ساعه ما سمعتها لحاد دلوقتى عماله تتردد فى أذناى ..جزء من بيت شعر لحافظ ابراهيم بيقول :

فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى

بمجرد ما سمعت البيت ده و انا مر قدامى شريط طويل من المشاهد الى حصلت و بتحصل .. الاضراب .. محاكمات الاخوان .. الاعتقالات المدنية .. المظاهرات .. طوابير العيش .. زحمة الشوراع .. حال الطلبة .. الفقراء .. الحزن المرسوم على الوجوه .. و مليون حاجه وحاجه كلها مرت بشكل متصل قدام عيني

رجعت البيت و دورت على القصيدة كاملة .. لقيت فيها معانى كتير أوى .. و رسايل كتير أوى تخصنا و تخص حالنا الفترة دى ..

القصيدة محتاجه تحليل عميق .. حكتبه باذن الله بس مش فى التدوينة دى .. المرة دى حكتفى بانى انزل القصيدة بس

اقرؤها بتمعن .. افهمو كل سطر فيها .. اقرأوا المعانى فى السطور .. حسوا بكل كلمة مكتوبة .. الى ان القاكم فى التدوينات القادمة باذن الله





تحية الناشئين


أهلا بنابتة البلاد ومرحبا * جددتم العهد الذي قد أخلقا.


لا تيأسوا أن تستردوا مجدكم * فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى.

مدت له الآمال من أفلاكها * خيط الرجاء الى العلا فتسلقا .

فتجشموا للمجد كل عظيمة * اني رأيت المجد صعب المرتقى.


من رام وصل الشمس حاك خيوطها * سببا الى آماله وتعلقا .

فتعلموا فالعلم مفتاح العلا * لم يبق بابا للسعادة مغلقا .

ثم استمدوا منه كل قواكم * ان القوي بكل أرض يتقى
.


لشاعر النيل : حافظ أبراهيم


7 comments:

Anonymous said...

جميييييييييييييييييل

علشان تعرفي بس إن الأزاهرة ناس مش أي كلام

القصيدة فعلا فيّاضة بالمعاني

أنتظر تحليلك لمعانيها

دمتِ بنقاء

root3 said...

السلام عليكم
الشعر ده انا فاكرة فعلا خدناه زماااان
او يمكن مخدنهوش بس قريته قبل كدة
بس عمري ماخدت بالي من المعاني اللي فيه غير دلوقتي الحقيقة
جزاكِ الله خيرا

عبدو بن خلدون said...

فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى
!

الـفجـريـــة said...

جمييلة اوى اوى

فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى


اني رأيت المجد صعب المرتقى


انا فاكرة اننا خدناها زمان بس مكنتش فاكرة كلماتها غير لما قراتها عندك دلوقتى

جزاكى الله خيرا انك فكرتينى بيها وفى انتظار تحليلك ليها

هفضل اكررها
فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى

عمرو طموح said...


ممم.. لطيف

مدت له الآمال من أفلاكها * خيط الرجاء الى العلا فتسلقا

جامد... حافظ ده كان ابن ناس و الله..

بس علي فكرة بأه.. أنا قريتها بسرعة الصبح.. و ركزت بس في الحاجات اللي انتي مغيرة لونها... ده اسمه توجيه القراء .. أنا أعترض.. لأني لما قريتها دلوقتي.. حسيت بأبيات تانية أكتر من اللي انتي عاملة عليها كده... عادي بأه.. آدي آخرة اللي يقرا لدهاء سوياسي..:) (بستعد لبكره بس.. ربنا يستر)

دمتِ دهاء:)... و السلام خير ختام

دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محمود :)

فعلا الازاهرة طلعوا ناس جامده

كفاية عليكو كده:P

_____________

الباشموهندسة تسنيم حته واحده :) ... مش ممكن

و عليك السلام و رحمة الله و بركاته

منورة يا بنتى بجد .. اتبسطت اوى لما شفت تعقيبك هنا .. عايزة افضل مبسوطة بعد كده على طوووووووووول ؛)

و جزانا و اياكم يا فندم

______________

عبد الرحمن !!!!

انا لحاد دلوقتى مش مصدقة ما أراه ..

المدونة نورت يا ابنى

____________

الفجرية

انا برضه اول ما سمعتها قلت انا سمعتها قبل كده فين يا ربى .. كنت متأكده انها مرت عليا فى مناهج قبل كده :)

جزانا و اياكم يا بنتى

و انا كمان حكررها معاك : فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى :)

________________

عمرو

جامد... حافظ ده كان ابن ناس و الله..

:D

توجيه القراء !!!! لما فيه نفعهم أكيد :P


جزيت خيرا يا طموح :)

Unknown said...

هذا البيت عالق في ذهني اردده دائما اطرب به مسامعي