Tuesday, August 12, 2008

التحزب و التشيع




أختى : شوفتى الى حصل ؟؟


حضرتي : خير فى ايه ؟؟

أختى : مش جالنا فى المدرسة مدرس من السلف !!!

حضرتى : طب و ماله يعنى


أختى : المدرسين حيطلعوا عينه

حضرتى : ليه يعنى ؟؟؟

أختى : ليه ايه يا بنتى !! انت ما تعرفيش


سموى : ما اعرفش ايه بالظبط ؟؟

أختى : الاخوان ما بيقبلوش السلف ولا السلف بيقبلوا الاخوان

سموى بعد دهشة فاقت كل التوقعات : لا و الله !! و ده ليه ؟؟ بيجي من ايه بقى ان شاء الله ؟؟


.............


كانت هذه هي أول مرة يتسني لى معرفة تلك الحقيقة " التي لا تقبل الشك " كما أدركت من تعبيرات وجه أختى بأن " الاخوان ما بيقبلوش السلف ولا السلف بيقبلوا الاخوان !!!!! " .. كما كانت هذه ايضا هي القشة التي قصمت ظهر البعير

على مدار سنوات عمرى البسيطة أسمع بشكل شبه مستمر تسميات كثيرة يختزنها عقلى و تحتفظ بها ذاكرتي دون ان أفرق بينها تفرقة حازمة أو نهائية .. لم أكن ادرك حينما بدأت اذناي التقاط تلك التسميات ان الفارق بينها يمكن أن يصل يوما لحد التكفير كما أخبرتني بعد ذلك احدي صديقاتي .. ( اينعم التكفيييييييييييير الى هو بيخرج من الملة ده .. لا و ايه استنادا لنصوص من القران الكريم !!!! يعنى مش اى حاجه بالصلاة ع النبى .. تخصص برضه :( )




اختلاف أم تعارض أم تصادم و محاربة ؟؟






عندما أخذت أتفكر قليلا فيما هو كائن من حولى و متعلق بتلك الظاهرة المفزعة _ و هي مفزعة بحق _ وجدت ما يلي :


الاخوان المسلمين - السلف أو أهل السنة والجماعة - الوهابية - المتصوفة - أهل التبليغ و الدعوة - الشيعة

كلها مردودة الى الاصل الاسلامي .. و كل من ينتمى اليها تجمعهم صفة الاسلام

الغريب و المفزع في الوقت ذاته أن تلك الجماعات / الاحزاب / الشيع / الفرق / الكيانات " أو سمها ما شئت " غابت عنها تلك الحقيقة كما يظهر من ما سمعت و ما قرأت عن علاقات تلك الاحزاب مع بعضها البعض .. بل ان ما يحكم تلك العلاقات هو التضاد و ان اتخذ اشكالا و مستويات متفاوته منها ما يخفي تحت ستار " الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر " و منها ما يتخذ الشكل العلنى الصريح .. و الذي بدوره ينطبع على كل المنتمين لشيعة معينه كل حسب انتمائه

الأدهي و الأمر هو أن من ينتمي في الغالب الأعم يحدث له نوع من التغييب الفكري المدروس .. بحيث تسلب منه ملكة التفكر و التفكير و يتحول بانسانيته الى مجرد اله أو ترس صغير يدور في دائرة كبيرة باستماتة و لا يعلم لماذا .. ( يتجلي ذلك في الكثير من المناقشات التي تدور بين اى من المنتمين لفرقة معينة و بين اى طرف اخر سواء كان منتم الى احدى الجماعات الاخرى او ليس له انتماء اطلاقا .. حيث تجد جليا افتقاد الحجة و التسلسل المنطقي للحوار او المناقشه والاعتماد الاساسى على طريقة الدفاع المستميت منذ بدايه الحوار حتى نهايته بصرف النظر عن لب الحوار ذاته )

احساس كل شيعة بانها هى المستهدف الوحيد من قبل الاخرين دائما .. و احساسها بالقهر بكل انواعه من قبل المحيطين دائما اكاد اجزم بان قليله صحيح و اغلبه مفتعل




وسائل و اليات أم أهداف مبتغاه ؟؟






أؤمن بأن كل من تلك الجماعات قامت حينما قامت كوسائل متميزة لتحقيق غايات مختلفة .. لتتفق جميعها فى نهاية المطاف علي رفعة لواء الاسلام و خدمة رسالته ..

تكمن خطورة الأمر فى أن تعاقب السنوات على تلك الكيانات و تبدل المنتمين اليها ( رحيل الجيل الأول المؤسس و تعاقب الاجيال من بعده ) تحيل تدريجيا تلك الوسائل الى اهداف فى حد ذاتها .. يسعى كل من يريد الانتماء اليها الى غاية " الانتماء و فقط " كنهاية و هدف منشود لا كوسيلة و آلية مطروحة

كما أن الاجيال التى تخلف الجيل المؤسس غالبا ما يقل فيها الاحساس بروح الفكرة المؤسسة و حماسة المؤسسين انفسهم و التى تمثل فى الاساس الوقود الذى به تسير تلك الوسائل فى طريقها لبلوغ الغاية المنشوده منها .. و هو ما يفقد تلك الوسائل فاعليتها و يصيبها بالجمود و يحيلها تدريجيا الى اهداف منشوده فى حد ذاتها

واقعنا اليوم يشهد على مآلات تلك الوسائل المأسوية .. و يعطى مؤشرات هامة جدا بصدد رد الفعل الأمنى تجاه تلك الوسائل و الذى تختلف حدته فى التعامل مع كل وسيلة باختلاف مستوى التردى الذى حل بها .. و ان كنت أؤمن بعمق الغباء و الجهل الملموسين فى تناول المواجهة فى هذه الاونة بالشكل الأمنى من الاساس !!!! فهى ان دلت فستدل على ان من يتعامل عسكريا مع تلك الوسائل " المتحولة " لا يفقه من الاصل بأن كياناتها قد خلت بالفعل من الجوهر ( الماده الفعاله ) الذى كان الأصل فى تحريك تلك الكيانات منذ البداية ..




ثقافة السفينة





فى حديث لاستاذى الدكتور سيف الدين عبد الفتاح عن تفصيل الحديث النبوى الشريف " حديث السفينة " نقلا عن مصطفى صادق الرافعى .. لفت نظرى أهمية الحديث البالغه فى اتخاذه مقياسا واضحا للحكم على واقعنا المهترىء الان .. نص الحديث كالتالى :

"مثل القائم على حدود الله، والواقع فيها، كمثل قومٍ استهموا على سفينة فأصاب بعضهم أعلاها، وأصاب بعضهم أسفلها، فكان الذين فى أسفلها إذا استقوا من الماء مَرُّوا على من فوقهم فآذوهم، فقالوا: لو أنا خَرَقْنا فى نصيبنا خرقاَ ولم نؤذِ مَنْ فوقَنا، فإن تركوهم وما أرادوا هلكوا جميعاًَ، وإن أخذوا على أيديهم نَجَوْا ونَجَوْا جميعاً"

ان تمثيل الجسد الاسلامى كسفينة هو حقا من اروع و اصدق التعبيرات التى يمكن ان تصل للذهن فى سهولة و يسر و يمكن للفرد القياس عليها بشكل واضح و بسيط ..

ان واقعنا من خلال منظور السفينة يفصح بانه قد تفرق اهلها كل قابع فى ركنه .. مجتمع بمن يشابههم فيها .. له حياته الصغيرة التى يتفاعل فيها بجد و اجتهاد .. يقتصر فى معاملاته مع التجمعات الاخرى على بعض الامور البسيطة .. و لا يخرج من دائرته الا فى القليل النادر .. تتمحور حياته حول جماعته و فقط .. تتسع جماعته فيظن خطأ بانه و شيعته ينتشرون فى مجتمع السفينة و يحققون انجازات متلاحقه .. و يغفل بان اتساع جماعته لم يخرج عن الحيز المخصص له فى السفينه .. حينما تنظر نظرة شاملة للسفينة كلها الان ستجد ان اهلها قد تفرقوا عن بعضهم البعض .. كل منشغل فى ركنه الخاص و فقط ..

هل يرجع هذا الى أنهم فقدو الانتماء لمجتمع السفينة الكبير ككل فبحث كل عن انتمائه فى نطاق من يشبهوه و فقط ؟؟

اذا كان الأمر كذلك الان فى السفينة .. فان هذا هو الخطر الحقيقي الذى ستؤتى منه الامة ان لم يكن عدوها قد بدأ بالفعل فى ذلك


على كل فرقة ان تعلم و تعى جيدا و تعمل بما قال الرافعي : " القانون فى السفينة هو العاقبة لا غيره فان أصغر خرق انما هو أوسع قبر "




محور الارتكاز " نقطة رجوع "





حينما تشعر كانسان مسلم بان هناك خلل ما فيما يحدث لك او ما يحدث من حولك أو تشعر بأنه قد غم عليك الأمر عليك فورا بالرجوع لنقطة تكون هى الأصل فى الانطلاق دائما .. تعمل لديك بمثابة محور الارتكاز الذى ستظل تعتمد عليه طوال مشوار حياتك

يمكن لتلك النقطة أن تكون ..

الهدف من خلق الانسان


معنى الاستخلاف فى الارض


معنى عمارة الارض


مهمة الانسان المسلم على ظهر هذه البسيطة


ما هي رسالة الاسلام


القياس على عهد النبوة


معنى الوسيلة و معنى الهدف


مراجعه مفهوم الولاء


في هذه المرحلة من المهم جدا أن تتحلى بالصراحه المطلقه مع الذات سواء فى الوقوف عند نقطة الارتكاز او عند قياس الواقع عليها

من المهم أن تتذكر " تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي أبدا .. كتاب الله و سنتي فعضوا عليهم بالنواجز "

و تذكر : " و تفترق أمتي علي ثلاث و سبعين ملة كلهم في النار الا ملة واحدة . قالوا : و من هي يا رسول الله ؟ قال : ما أنا عليه و أصحابي "

استشعر أهمية الهدف الذى تسعي له .. و اعلم بأن الوسيلة اذا اعاقت عن الوصول للهدف المنشود منها كانت مضيعة للوقت .. مجلبة للهم .. مفسدة للفكر

اعلم بأن الاسلام قد أتى ليعطي الانسان مكانته و يمنحه حريته .. الا فاعلم بأنك انسان حر .. حر فى التفكير .. حر فى الابتكار .. حر في اتخاذ القرار و حرفيما يصنع ..




نهضة الأمة




لن تقوم لهذه الأمة نهضة من جديد بل و لن يرفع عنها ما هي فيه من البلاء طالما أن اهلها تمذهبوا بهذا الشكل القاسي و تترس كل بمذهبه ..

الا فاعلم بأن وحدة الأمة هى نهضتها .. و أن اجتماع أهلها على كلمة الحق هو سبب زوال بلائهم

اعلم بأن الوسيلة ما هي الا مرحلة اما أن ترقى بك الى المرحلة التي تليها أو انها تهوى بك الى دروب التيه بعيدا عن هدفك الأعظم

اعلم بأنك اذا أردت أن تقيم فاعلية الوسيلة التى اتخذت فعليك ان تجيب أمام نفسك على ثلاث

لم ، و كيف ، و ماذا

لم اتخذت من تلك الوسيلة سببا فى بلوغك هدفك دون غيرها ؟

و كيف اخترت هذه الوسيلة أم انها هى التى اختارتك ؟

و ماذا فعلت بها من أجل الوصول لهدفك المنشود ؟

اذا وجدت فى نفسك اجابات صريحة مرضية على الثلاث السابقات .. فاعلم بانك قد اخترت أفضل ما يناسبك لبلوغ غايتك .. و اذا لم تجد فاعلم بان خلقك الله مخيرا .. فضلك بعقلك .. و أنار بالاسلام سريرتك

فاستبدل وسيلتك الدنيا بوسيلة خير منها .. اعمل على ابتكار ما يتوافق و واقعك من اليات لها من القدرة على النجاح ما لم يتوافر فى سابقاتها


اخلع عنك ردائك القديم البالى .. و تحرر من نير التترس و التمذهب و العبودية للوسائل

رددها عالية .. لن ينهض بالأمة مسلما اخوانيا ولا سلفيا ولا وهابيا ولا صوفيا ولا شيعيا

بل سينهض بها

مسلما ربانيا

فكن كذلك حفظك الله

و اتخذ قرارك اليوم لتنفع به امتك غدا


و احسم أمرك فان امتك لن تنتصر اذا ظلت ابناؤها تنتظر






___________________________________

ملحوظة : قبل الشروع في كتابة التعقيب .. فضلا اضغط هنا أولا



15 comments:

عمرو طموح said...

أخييييييييييييييرااااااا

مستنيها بقالي أد إيه دي؟؟ سبعتاشر سنة ؟؟؟ :):)

أكيد طبعا مقريتهاش.. عشان لسه الكلام ده محتاج تركيز... وهو ما أفتقده الآن

بحجز مكان بس

جاي كمان شوية

انتظرونا :)

7nzla said...

السلام عليك و رحمة الله العزيز المنان
الذي يحب من عبادة الاحسان
و واهبك ان شاء اعلي الجنان
ايتها الاخت الفاضلة و فقك الله و سدد علي طريق العلم و الفلاح خطاتك



بعد تلك المقدمة
انا ابتسم منذ قرائتي لتلك التدونة الرائعة
التي لمست حشاشتي
نعم لقد لمست حشاشتي لماذا؟
هل لاني اكره التحزب و التشيع
لا ادري و لكن كلنا واحد
واحد و واحد يساوي واحد
لقد كان يؤلمني دائما التفرق منذ صغري لانه كان يذكرني بالاية الكريمة {وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمْ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ } (17) سورة الجاثية
الفكرة كلها تدور في فهم الدور كما قلت يا استاذة الفهم الفهم الفهم
يعني 3 الفهم و واحد شيشة ايس
وختاما
{وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ} (64) سورة النحل

Anonymous said...

yaaaaah , el 7amdu lellah , dy tadweena gamaly , w ma sha2 allah kolaha bawtaqa , anyway be 3'ad el nazar 3n ay bawtaqa aw mafaheem aw dr.seif , el mofeed kan fy a7'er paragraph ya heba w hwa enna nb2a muslimeen rabanyeen , ana ektashaft 3ala fkra fy aktr mn mawqf enna ba2ena natafnn fy enna na7'talef ,bgd msh hzar , el mhm well done ya heba , keep it up ;)

دهاء سياسي said...

السلام و عليكم و رحمة الله و بركاته

عمرو

احنا حننصب فى ستاشؤ سنة كاملين من أولها كده :) هى سنة واحده بس باكتب فيها على مراحل من التيرم الاول :D

منتزرين تعقيبك يا فندم


______________

حنظلة

ربنا يكرمك يا رب على المقدمة دى .. اتناقشنا فى شوية حاجات على النقال .. و اخدنا وعد بتكملة الحوار :) ممتاز


__________

مريومة

كويس ان المعنى وصل :) .. و ناسف على ازعاج البوتقة بس الحمد لله انها اتفهمت :)

To paradise said...

التدوينة جميلة يا هبة .. ربنا يبارك فيكي

بالفعل لن ينهض بهذه الامة الا مسلم رباني

ذكرتيي مرة بمقولة لحد بيقول عمرنا محنتحاسب يومالقيامة على اساس الاحزاب

تنظيمك للتدوينة جميل

عبدو بن خلدون said...

صحيح
!

دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مروة .. ربنا يكرمك .. صدقت :)

_______________

عبد الرحمن

بوركت :)

حسن البنا said...

بعد السلام
أولا أحب أشكر الأخ حنظلة لأنه هو الذي أراني تلك التدوينة.. و طلب مني التعليق
أولا نقسم التعليق 4 أجزاء
بالنسبة لموضوع التكفير
التكفير موضوع كبير و الذين يقومون به وذوو فهم ناقص و مقصور على نقاط الاختلاف بين الفريقين و اعتقد انها حاليا بدأت في الاندثار
النقطة الثانية بخصوص الجيل المؤسس و الأجيال اللاحقة بالتأكيد الفكرة يمكن أن يخفت بريقها عندما لا تجد من يتحمس لها ويجتهد في تنفيذها أو تختفي و تضيع في حالة و جود حامل للفكرة في حالة خمول أو ذو روح انهزامية وهذا الشخص هوالذي يؤدي الى انحدار الفكرة للهاوية و يكون همه الوحيد اظهار فكرته فيضطر إلى التنازع مع الأفكار الأخرى و إثارة المشاكل حتى يحقق لفكرته شئ من الظهور و الانتشار مع أنه يمكن أن تكون الفكرة في مضمونها هادفة و نبيلة الغاية
و للحديث بقية

حسن البنا said...

السلام عليكم
المرحلة الثانية
أنا مع الرأي الذي يقول أن التناحر بين الجبهتين يكون من خلال تناقل الاتهامات بطريقة عمياء بدون تكلف البحث و معرفة الآخر و هذا يمكن أن يكون من خلال أحد الأشخاص ذو عداء مع آخر و لكنه يتهمه ليس لأنه يختلف معه بالفكرة و لكن لوجود بعض الخصومات الحياتية بينهما و يقوم بنقل هذا الكره للأجيال اللاحقة او يوجد بعض الناس المندسين بين الأطراف و يقومون بتردد الاتهامات بدون دليل حتى ينشغل الطرفان عن هدفهم الأعظم و هو عودة الحكم الإسلامي للبشرية و هؤلاء المأجورون يكونون مدفوعون من منظمات أو مؤسسات تكره الإسلام مع ملاحظة أن بعض التهم تكون عبارة عن كلام يقوله بعض الخصوم للطرفين للوقيعة مع ذلك لا يوجد من يكلف نفسه عناء التفكير و التماس الأعذار لأخيه حتى لو اختلف معه

المرحلة الثالثة
و هذا الاختلاف مهما كان سببه هو الذي يؤدي إلى تأخر السفينة
( السفينة اللي ليها ريسين تغرق) صح ولا غلط
لذلك لابد من تقريب وجهات النظر بين الاطراف و ما سوف يسهل هذا التقارب هو دورانهم حول نفس النقطة الرئيسة و هي تمكين دين الله

المرحلة الرابعة

(((ملحوظة هامة جدا هذا التحليل من وجهة نظري الإخوانية الصميمة أبا عن ابنا)))
و مؤمن جدا و عن تجرببة لأني عاشرت الكثير من هذه الكيانات مثل التبليغ و السلفية بكلمة أحد العباقرة و هو الامام الشهيد حسن البنا
"نتعاون فيما اتفقنا عليه و نعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه"
و أرجو منكم مراجعة الأصل الأول من الأصول العشرين وهو شمولية الاسلام لأنه مهم جدا لتوضيح الفهم و سد الفراغات عند الجميع و أختم بكلمة أخرى للامام الشهيد " الاخوان دعوة سلفية و طريقة سنية و حقيقة صوفيةو هيئة سياسية و جماعة رياضيةو رابطة علمية ثقافية و شركة اقتصادية و فكرة اجتماعية"

آسف جدا على الازعاج و التعليقات الطويلة المملة
بس الواد عبدو هو اللي دوشني عشان أعلق و أرجو اني أكون ما أزعجتكمش
و صلوا على خير الأنام يشفع لنا يوم الزحام و السلام ختام....

دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

hsn

اولا .. المدونة نورت يا فندم بتعقيبك على احد تدويناتها :)

ثانيا : و الله كويس .. بن حمدى عامل دعاية كويسة للمدونة من ورايا :))


فيما يخص تعقيبك بقى يا فندم

الجزء الاول : صحيح .. سمعت الكلام ده من عمرو من بنى طموح لما كنا بنتناقش فى هذه النقطة من قبل .. بس مش بالتفصيل الى حضرتك فصلته ده :)

(( بخصوص الجيل المؤسس و الأجيال اللاحقة بالتأكيد الفكرة يمكن أن يخفت بريقها عندما لا تجد من يتحمس لها ويجتهد في تنفيذها ))

صحيح .. مؤمنة بحاجه دايما .. يمكن تكون غلط .. بس لحاد دلوقتى ما شفتش حاجه تهدم صحتها .. ان لو الفكرة ما اتنفذتش ولو جزئيا فى عهد الجيل المؤسس و لا الجيل التانى يبقى اتأكد انها مش حتتنفذ و لو تعاقب عليها 1000000 جيل .. لان الاوائل دايما هما الى بيكونو عايشين الموقف الى خلاهم يفكروا فى فكرتهم و كانو مستشعرين مدى الخطر الى موجود

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

الجزء الثانى :

(( يتهمه ليس لأنه يختلف معه بالفكرة و لكن لوجود بعض الخصومات الحياتية بينهما و يقوم بنقل هذا الكره للأجيال اللاحقة ))

بشوف دايما المشكلة فى " الاجيال اللاحقه " دى .. يعنى السؤال و هى " الاجيال اللاحقه " فى عقلها ؟؟ فين وعيها ؟؟ فين بصيرتها ؟؟ فين اطلاعها ؟؟ فين حاجات كتير اوى تقدر تطلعهم من الى هما فيه ده بمراجعه بسيطة جدا للى بيحصل لمدة كام ساعه

(( الناس المندسين بين الأطراف ))

اعتقد ان اثرهم حيكون ضعييييييييييف جدا لو " الاجيال اللاحقه " كانت على مقدار من الوعى و الفهم و القوة يضمن تماسكها مع بعضها البعض

(( و هؤلاء المأجورون يكونون مدفوعون من منظمات أو مؤسسات تكره الإسلام ))

نظرية المؤامرة :) .. قد تكون صحيحه

_ _ _ _ _ _ _ _ _

الجزء الثالث :

"الاختلاف " هو الذى يؤخر السفينه .. فى حالتنا دى كلامك مضبوط جدا .. و لو انى شايفه ان الى بيحصل ده مش اختلاف خالص .. ده اى حاجه تانيه .. لان الاختلاف طول عمره موجود لاننا بشر بطبيعتنا مختلفين عن بعض .. مفيش حد زى التانى .. و الاختلاف فى عهود سابقه ما كانش سبب فى تأخر السفينه خالص :) .. بالعكس فى احيان كان الاختلاف فيها بيدفع السفينة لقدام لانه كان بيحمل معنى " التنوع " :)


(( السفينة اللي ليها ريسين تغرق))

صح :)

بس سؤال صغير جدا

هل فى دلوقتى للسفينه اى ريس اساسا موجود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الى شايفاه من وجهة نظر متواضعه جدا .. ان الركاب منشغلين بخناقات مع بعضهم .. وسايبين السفينه تمشى بفعل العوامل الخارجية و مفيش ريس ماسكها اصلا .. و مش واخدين بالهم هى رايحه بيهم على فين


(( ذلك لابد من تقريب وجهات النظر بين الاطراف ))

تمام جدا .. بس العملية دى لازم تسبقها عملية تانيه اهم .. هى عملية " تطهير " يقوم بيها الواعين فى كل فئة فى فئتهم .. يطهروها من كل واحد ليه يد فى استمرار الموضوع بالمنظر الهزلى ده تماما .. ايا كان بقى هو مركزة ايه :)

_ _ _ _ _ _ _ _


الجزء الرابع :

المقولتين الى ذكرتهم للبنا دليل على الى بقوله بالظبط " الجيل المؤسس بيبقى فاهم هو بيعمل ايه .. و ليه "

المقولتين دول و خاصه المقوله الثانيه لو جيت تحولها لمعادلة يتحط فى احد اطرافها المقولة الثانيه و فى النص علامة =
حيكون الطرف التانى كملة " مسلمين ربانيين"

بالرغم من ان المقولات معروفه و محفوظة .. بس السؤال هو هل تم العمل بها" فيما بعد الجيل المؤسس " سواء داخليا " جوه الفئة الواحده نفسها " او خارجيا " مع الفئات الاخرى " ؟؟ و ليه ؟؟


_ _ _ _ _ _ _ _ _

شرفت و استمتعت فعلا بقراءة ردك يا فندم .. رد يبنىء بمستوى وعى جيد :)

و مفيش اى ازعاج ولا ملل ولا اى حاجه من الحاجات الكتير الى حضرتك قلتها دى خالص :)

منتظرة رد حضرتك على كل التدوينات القادمة بقى باذن الله .. بس من غير دوشة اى حد قبلها :D

جزيت خيرا كثيرا على الاهتمام بالرد :)

حسن البنا said...

أولا تعقيبك جميل و منطقي
لكن الكلاب تعوي و القافلة تسير
أو السفينة تسير في بحر متلاطم الأمواج
بس الشئ المتأكد منه أن السفينة ستصل لبر الأمان و لو بعد حين
و التنازع أكيد أكيد سينتهي
وأعتقد أن تقريب وجهات النظر بدأ بالفعل لكنه يحتاج بعض الوقت و الصبر أيضا
ثانيا أعتقد أنه يوجد الكثير ممن يؤمن بفكرة الجيل المؤسس لكن ممكن نكون نحن الذين لا نراهم أو نحس بهم بالشكل المطلوب
لأننا شباب متحمس يستعجل النصر
وأخيرا بلاش كلمة فندم دي تاني (أعتقد أنا لسه صغير على التكليف ده حسن البنا تكفي و زيادة)
بجد التدوينة و النقاش عجبوني
واتمنى لكي المزيد من التقدم و الدهاء
تحياتي
حسن البنا

حسن البنا said...
This comment has been removed by the author.
دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حسن

( بس الشئ المتأكد منه أن السفينة ستصل لبر الأمان و لو بعد حين
و التنازع أكيد أكيد سينتهي )

و أنا كمان متأكدة من ده :)


( واتمنى لكي المزيد من التقدم و الدهاء )

ياااااااااااااااااااااااا رب :)

بجد بجد .. المدونة نورت :)

Dr Halwagy said...

السلام عليكم و رحمة الله بركاته
السلام عليكم إخوة الإسلام

أنا هقول رأيي و أرجوا تقبله و أن لا يكون ثقيل على كثير منا

فالأول أنا متفق مع حضرتك على فكرة عدم التحزب

بس لازم نعرف يعني ايه تحزب الأول علشان الناس بتختلط عليها المسميات

الأول أنا ممكن أكون مختلف مع أخي الإخواني في 200 مسأله فقهيه و لكن فالنهايه نحن على نفس العقيده
نوحد الله توحيد ألوهية و توحيد ربوبيه

لكن أما أنا أختلف مع الشيعي أو الصوفي إختلاف واضح فالعقيده إختلافا يدخلنا في باب الشرك بالله و سؤال غيره و استقبال القبور و النذر لغير الله و غير ذلك فاسمحولي هذا ليس بما قصدتم

أنا واجبي إني أنصح الناس دي مش اقول كلنا مسلمين و بلاش تشدد

يا إخوه واللهي ما هذا بالتشدد بل التهاون فيه تأتي بالهوان

بلاش نندفع ورا الشعارات اللي ناس كتير بتقولها اليومين دول تحت مسميات كتير زي مثلا احترام الآخر و عدم التشتت و التحزب و العلمانيه و المدنيه و الشيوعيه و الليبراليه و غيره مما تحزن له القلوب

أظن أنا أوضحت و جهة نظري بشكل كافي

دمتم إخوتي فالله بكل ود

دهاء سياسي said...


dr halwagy

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

سيدي الفاضل .. اولا المدونة نورت بتعقيب حضرتك على احدى تدويناتها :)

ثانيا خلينا نشوف كده ايه الموقف ..

متفقه مع حضرتك جدا فى كل الى قلته .. بس فى حاجتين مهمين قوى دول كانو اساس القصد من ورا التدوينة بتاعت حضرتى دى

اولا : الفكرة هى : ليه اصلا كل واحد واخدله جنب و مسمى نفسه مسمى تانى الى جانب مسلم .. يعنى ليه ابقى مسلم و حته.. ليه ما ابقاش مسلم و بس .. ده كلام موجه للكل بشكل عااااااام جدا .. و التدوينة اتكتبت مخاطبه الكل برضه

الحاجه التانيه : هى ترتيب اولويات الامة عند كل فرد المفروض تبقى عامله ازاى .. هل مثلا ينفع وقت الحروب و الغزو و العدو على الابواب نقعد نتخانق على بعض المسائل البينيه ؟؟ ولا الاولوية هنا اننا نوحد الجبهه الداخليه علشان نواجه البلاوى الى جايه من بره ؟؟

هو ده الى باتكلم فيه .. ان الموجود دلوقتى على ما استطيع ملاحظته و على ما ورد الى " و هو قابل للتحقق منه و التصحيح " مشكلات تعتبر رفااااااااايع الناس ماسكة فيها و ناسيه الاصول

يعنى مش وقته خاااااالص المنظر الى كل فئه فيه ده و احنا فى الظروف الداخليه الهباب دى .. نحلها الاول و بعدين نتناقش بقى

زى بالظبط واحد جعان و مش لاقى ياكل فراح خطف اكل من ايد واحد .. هل تعاقبه و تقف تعلمه الذوق و الادب و الى يصح و الى ما يحش و لا تأكله الاول و يشبع و بعدين نتكلم فيما ينبغى ان يكون بقى

اخيرا سعدت حقا بقراءة ردك .. و بتشريفك لمدونتى المتواضعه

بانتظار تعقيباتك على كل التدوينات القادمة :)

كل عام و انتم بخير