Monday, June 6, 2011

يوميات مغتربة حديثة 2



42 متر .. أفندم ؟؟!!





- هو انت قلتلى شقتنا كام متر ؟؟

- 42 متر ..

- أفندم ؟؟!!

- معظم الشقق فى السويد كده =)

42 متر ازاى بس ؟ .. احتفظت بهذا السؤال فى نفسي على الرغم من انه ظل يراودني طوال الوقت حتى أثناء رحلتى الجوية .. 42 متر شقة أوضتين و حمام و مطبخ .. تيجي ازاى دي !! .. طب يعنى انا حيبقى عندي مساحة أتحرك فيها ؟؟ دى المساحة دي يا دوب صالون بيتنا !! تتقسم ازاى بس !! ده انا لو قلت ان الحمام 2*2 ، و المطبخ 3*3 ، و الطرقة 2*1 ، و الصالة 4*5 ، و أوضة النوم 2*3 .. يعنى مش بعيد خاااااااااااالص اني لو اتمطعت في يوم و أخدت راحتى فى التمطيع كده يقاضيني يوهان جارنا بتهمة خرم عينه بصباع اخترق حيطته على غفلة و هو نايم !! :S

أخرج زوجي مفتاح الشقة و مرره بالباب لأدلف الى الداخل و كلى شوق و تعب و ارهاق من رحلة دامت قرابة ال 15 ساعة ما بين طيران و ترانزيتات !!

أخذت أجول ببصري و أتفحص كل شبر فى المكان أمامي .. تبدو المساحة واسعة للغاية على الرغم من اصرار زوجي على ان مجموع المساحة لدينا 42 متر !! .. تمهلت قليلا و سألته كيف ذلك ؟؟!! فأشار باصبعه الى بعض الاجزاء .. ثم انصرف لانهاء بعض الاشياء المهمة خارج المنزل ..

بعد القليل من التأمل اكتشفت السر .. المنزل عبارة عن مجموعة من الدواليب الموزعة فى ارجائه بشكل غاية فى الذكاء فى استغلال المساحة .. عدد الدواليب ربما يفوق مثيلها فى بيوتنا العربية !! و مع ذلك فهى لا تشغل فراغا ولا تمثل ازعاجا بصريا لكونها جزءا لا يتجزأ من جسد المنزل الرئيسي .

الأفضل من ذلك أن كل الدواليب قابلة للفك و التركيب بما يتناسب مع احتياج كل أسرة ، كما أنها تترك لديك احساسا كبيرا بالراحة النفسية و الهدوء البصري .. و علاوة على كونها عملية فى ذاتها ، فهى أيضا تتيح كامل الراحة فى القيام بتنظيف المكان و ذلك نظرا لأنك لا تضطر الى شراء قطع اثاث اضافية لحفظ أشيائك .. و تساءلت حينها بداخلى .. و لم لا نفعل الشئ ذاته فى منازلنا ؟؟ .. نحن نمتلك مساحات شاسعه مقارنة بهذه المساحة و مع ذلك نسعى لتكديسها بأكبر قدر ممكن من الأثاث و الفرش حتى تكتظ .. ذلك الاثاث الذى فى كثير من الاحيان يبدو متزاحما و مزعجا و خارقا للذوق و يظهر مساحات منازلنا بغاية الضيق .. حتى اننى فى بعض الاحيان ظننت أن المواطن المصري لن يطيب له المقام فى منزله اذا وجد مساحة فارغة حتى يملأها بالأثاث لتعيقه عن الحركة فيهدأ بالا بعد ذلك !!

و تذكرت حينها كم المصروفات الشاسعه التى ينفقها حديثو الزواج على الاثاث " و التى يكون معظمها تحت ضغط الجمل الأكثر شهرة فى قواميسنا اليومية مثل : لازم العروسة يكون عندها فى البيت كذا ، ميصحش تتجوز قبل ما تجيب كذا ، الناس يقولو علينا ايه لو دخلو الشقة و ما لقيوش كذا ، الناس حتاكل وشنا " مع انى ما شوفتش حد وشه متاكل قبل كده !! " ، كل الى بيجهزوا لازم يجيبوا كذا .. الخ الخ الخ " ... على الرغم انه بقليل من التأمل و التفكير فى كيفية استغلال مساحات المنازل سنجد انه يمكننا استغلالها الى أقصى حد ممكن .. بتكاليف أقل كثيرا من التى عهدناها فى موروثاتنا و بشكل يضيف الينا راحة نفسية داخل بيوتنا .

نصيحة من متزوجة و مغتربة حديثة لكل المقبلين على الزواج : احذروا الثلاثية اللعينة :

1- كلمة ما يصحش " علشان كل حاجة تصح صدقوني "

2- المنزل المكتظ بالاثاث

3- ركن الكراكيب "المقدس" فى كل منزل !!


انهيت تفريع الحقائب .. لأجده عاد من جديد بابتسامته المشرقة .. " يلا البسي و تعالى ننزل نتمشى شوية الجو حلو اوى بره " ..

يتبع ..


6 comments:

Mariam Draz :) said...

7assa bya ya 3'alya ... ana hageeb el nas 3andy y2ro el kalam dah, 3ashan m7asesny en 3andy 7'alal 3aqly .... w 3amlen film hindy 3ashan el seeny, w ka2n el seeny dah wa7ed 2arebhom w ana 3'let feh .... wallah thawret el atbaq, ta2m seeny, archobal, byrex, w ta2m el feel abu zalouma .... 2al e7na ba2a hanakol fy kol el atba2 dy .... da3'ty 3elly ya Heba w rabna :D :D :D .... i WISH U'RE ok , W RABNA YS3EDK :))))

amr lotfy said...

ya salam 3ala el kalam gamed .... aih dah ya e7'waty dah .... bent 7'alty mo2left kesas w ana mosh 3aref ........ bs 7elwa awee adlof ela al sha2a deh ........... ya salam 3ala kalmk ya rayes satamone ya kebeer el mo2alefeen

Asmaa Seliem said...

انا نفسي اسافر عشان كدة
:))
طول عمري بقول كدة بس للأسف صعب تنفيذها هنا .. لان عشان تنفذيها لازم يكون فيه صنايعي بيفهم عشان يعملها و دي صعبة الصراحة
و طبعا هتتكلف جامد لانها فكرة صعبة عليهم
المهم سلمي لي على نفسك و زوجك .. بحبك في الله

دهاء سياسي said...

مريم .. الله يعينك و يتملك على خير يا رب =) .. على فكرة معظم الحاجات دي فعلا و الهل ما ليها لازمة .. حاولى تجيبي الى حتستخدميه و بس يا بنتى .. حرام فعلا الفلوس الى بتدفع فى الحاجة علشان تقعد ديكور فى النيش و فى 60 حاجة تانيه أولى اننا نحط الفلوس دي فيها

وحشتيني =)

دهاء سياسي said...

عمرو من بني لطفي .. منور المدونة و ربنا .. يا رب تنورها على طول .. آديك عرفت ان بنت خالتك بتكتب " قصص "
:D

دهاء سياسي said...

أسماء .. لأ مش صعب احنا الى بنوهم نفسن انه صعب أو ما ينفعش .. وحشتيني .. و بحبك جداااااااااااا .. سلمي على ريم لحاد ما أجيلها =)