Tuesday, October 23, 2007

فضفضه جوانيه 8/1







احساس بقاله فترة ليست بالقليله مسيطر على ذاتى الضعيفه سيطرة شبه كاملة


اول مرة فى حياتى يستمر الاحساس ده لمدة طويلة كده


كنت معتاده على ان يزورنى هذا الاحساس من فترة لاخرى اثناء فترات الضغوط النفسيه فقط


مش عارفه هل معنى كده ان حياتى بقت مكربسه اوى و مزدحمة جدا و كل مواضيعها فوق بعض


و لا انا الى مستوى الحساسية النفسيه عندى بقى زايد زياده جنونية


نفسى اوقف الزمن


اه و الله نفسى اوقف الزمن


نفسى اخد فرصه مفتوحه لمراجعه الفترة الاخيرة من حياتى بضمير


نفسى اراجع تانى علاقاتى مع كل الى حواليا


نفسى ارتب كل امورى و استقر نفسيا و بعدين اكمل المشوار الى الواحد ماشى فيه ده


نفسى اعرف كل فرد من الى بيتعاملو معايا عايز منى ايه بالظبط


نفسى اشوف الناس على حقيقتها
نفسى انزع عن كل الوجوه اقنعتها


نفسى اتأكد من صدق تعامل كل فرد معايا


ساعات كتير بتمنى انى اعيش لوحدى


فى مكان بعيد اوى


حتبقى الحياة اهدى كتير


مفيهاش حد بيئذيك على الاقل نفسيا


حتقدر تتنفس هواء نقى من غير شوائب


حتبقى فاهم انت بتعمل ايه و ليه


بحس ساعات كتير انى باخد قرارات مش بكامل رضايا بحس ان فى دايما قوى اجتماعيه و نفسيه بتدفعنى انى استمر فى تناول مواضيع معينه و انا لسه ما استقرتش هل انا فعلا عايزة استمر فيها ولا لأ


مستوى الافعال الغير مرضى عنها نفسيا من داخلى مش لحاجه غير انى ما اخدتش وقت كافى بما يناسبنى لانى اقدم عليها او استمر فيها زاد اوى فى الفترة الاخيرة


بسأل نفسى سؤال متكرر الفترة الى فاتت


انا ايه الى خلانى اعرف الناس الى انا اعرفها دى كلها ؟؟؟







عايزة أغمض عينيا








عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى كل الامور الملعبكة فى حياتى اتحلت



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى كل الى حواليا بيتعاملو معايا بصراحه و وضوح من غير لف ولا دوران



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى الناس الى بتعامل معاها كلها بتتفاعل و تتجاوب مش علشان مصلحه شخصيه حتعود عليها لكن علشان عايزين حياتهم كلها تبقى للاحسن



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى الناس نضفت داخليا



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى الناس واخده امور حياتها جد عن كده شوية



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى الناس ما بيحركهاش دافع الانانيه



عايزة اغمض عينيا و افتحها الاقى الناس فهمت يعنى ايه مبدأ و مين هوه القدوة و ايه هوه الهدف و ازاى يبقى ليهم منهج يعيشو وفقا ليه











بحلم







بحلم ارجع طالبة فى مدرستى تانى


بحلم ارجع تانى اقعد فى فصولها


بحلم ارجع تانى اصحى الصبح بدرى و انا مبسوطة انى رايحه المدرسه علشان انا حابه اروح المدرسة


بحلم ارجع تانى اعيش فى الجو الملائكى الى كنت عايشه فيه مع كل الناس الى هناك


بحلم ارجع تانى اشوف الدنيا وردى و التفاؤل يملا حياتى زى ما كانت زمان


بحلم وقت الضيق الاقى قلب كبير بيضمنى


بحلم المس الحنية فى تعاملات الناس


بحلم ان الرحلة الى انا عايشاها تنتهى على خير و احسن مما اتوقع







بطلب

بطلب من اى حد و كل حد يقرا البوست ده يدعيلى كتير


بطلب من اى حد و كل حد يقرأ البوست ده يراجع سير حياته و يحاول يقيمه علشان يقومه


بطلب من اى حد و كل حد يقرأ البوست ده يعرف ان بمحاوله بسيطه منه ممكن يكون سبب سعادة كل الناس الى حواليه


بطلب من اى حد و كل حد يقرأ البوست ده يعرف ان ايد لوحدها ما تسقفش و ان لازم كلنا نتحرك مع بعض لو كنا فعلا زهقنا و قرفنا من الحال الى بنعيشه


و اخيرا بطلب من كل حد و اى حد يقرأ البوست ده انه يسمع الانشودة الى فى اللينك الى تحت ده بعد ما يحملها


3 comments:

mohamed said...

اول حاجة الصورة اللي أنتي حطاها حلوة أوي


أنتي نفسك تفهمي الناس علي حقيقتهم ..انا شايف اني فهمت وشفت الناس علي حقيقتها ومش مبسوط بالللي شفته
مع الاعتبار ان لسه في ناس جواهم كويس

بسوت جميل والبلوج نفسه جميل جداً

محمد said...

ما شاء الله

جميلة مدونتك

كنت تابعتك شوية على المنتدى فأعجبتني كتاباتك

يسعدني أن أصل لمدونتك
:)

بالنسبة للموضوع .. لا أدري لماذا أثناء قراءتي له لازمني مشهد الفرخ الصغير وهو يكسر قشرة البيضة ويخرج منها

ربما مشاعرك سببها زيادة الرؤية أو أنك رأيت ما قد يتجاوز سنك فسببت لك نوع من انواع الزغللة .. ولكن من المؤكد انها ستزول بعد فترة

جميل جدا أن تعيدي اكتشاف ذاتك , أن تعيدي اكتشاف ما حولك , أن تعيدي النظر فيهم

خواطر كثيرة جاءتني .. وعلى كل أعانك الله وأصلح لك دينك ودنياك وآخرتك

دهاء سياسي said...

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

يا هلا يا هلا بالزائرين :)

محمد

اولا جزاكم الله خيرا على كلامك .. و شىء اسعدنى جدا ان البلوج طلع كويس :)

ثانيا بقى : هوه شىء مش كويس انك مش مبسوط باللى شفته :( .. و الى مش كويس اكتر انك بتأكدلى الشك الى كان جوايا او الى اتكون جوايا بعد خبرة بسيطه فى الحياة العامة من بعد المدرسه ان الناس الكويسه مش كتير زى ما كنت متخيلة :( .. اتمنى ان حظنا يقع فى الى جواهم كويس على طول .. علشان يقوى جوانا الامل

جزيت خيرا على تشريفك لمدونتى المتواضعه :)

ـــــــــــ

وضاح

يشرفنى يا فندم انك كنت بتابع السطور البسيطه الى كنت بكتبها على كل الطلبة

و يشرفنى برضه انك وصلت لمدونتى البسيطه دى .. :)

بالنسبة لحكايه الفرخ الصغير دى .. فده فعلا تشبيه حقيقى جدا للحاله الى انا فيها .. هوه فعلا كده انتقال من حاله الميتافيزيقا الى كنت فيها لحاله الواقع " و ما ادراك ما الواقه " :( مش لطيف خالص للاسف ..

و اتمنى ان الزغلله الى قلت عليها تزول فعلا .. لان كده الواحد احتمال يقع فى اى حفرة .. بس ربنا بينجى


بالنسبة للدعاء ..فاسمحلى اقول : و اياكم ..آميــــــــــــن :)