Tuesday, May 20, 2008

حالة توقف



نعلمكم ايها السادة الكرام .. انه سيتم ايقاف تلكم المدونة و ذلك نظرا لان الامتحانات " حتهل علينا :( " بدءا من يوم الاثنين الموافق 26 من هذا الشهر و حتى يوم الخميس الموافق 12 من الشهر القادم "

على ان تكون العودة لكم من بعد تلكم المدة التى نسأل الله ان يجعل مرورها علينا خفيفا لطيفا و بدون اصابات :(

نلقاكم بعد هذا الفاصل الطووووووووووووويل على خير باذن الله

و سلام الله عليكم و رحمته و بركاته


انتهى الاعلان :( :(


Thursday, May 15, 2008

حصل و ربنا حصل :)

احكيلكم القصة من الاول طيب

الموضوع بدأ من موقع كل الطلبة





الموهبة شفتها هناك

ما كنتش اعرف اى حاجه عن الشخصية دى .. كل الى اعرفه ان اسمه دكتور كنافة .. و انه طالب فى صيدلة القاهرة " طلعت طنطا بعد كده :D "

و بعد مرور الوقت عرفت بالصدفة انه ما كانش بيفهم حاجه من المناقشات الى كانت بتتفتح بينى و بين شيوعي حتى النخاع على صفحه سياسة ( هو الى قال كده فى مرة على فكرة ) .. بس ده طبعا لا يعنى ان السياسيين كلامهم مكلكع " بالتأكيد العيب عندكم انتم :P "


و مع تطور التعاملات المنتدياتيه ( نسبة الى منتدى يعنى ) عرفت انه بيكتب شعر

و بعدين بالصدفة البحته برضه عرفت ان ليه مدونة




و سبحان الله فى مرة من المرات قلت ادخل كده اشوف فى ايه .. فلقيت المواضيع كلها عادية يعنى و مفيهاش حاجه

و بعد فترة انقطاع كبيرة .. خبطنى عقلى و قالى يا دهاء ادخلى شوفى ايه اخبار المدونة دى

دخلت لقيت اول قصيدة نزلت بعنوان سلمى

ما اخبيش عليكم .. كبرت دماغى

بس بعد كده المدونة ما بقاش ينزل عليها اى حاجه خالص غير الشعر

و بمرور الوقت .. بقيت من متابعى تلكم المدونة

و بصراحة .. جذبنى الأسلوب الشعرى المتميز

و رقى الكلمات

و تطور المستوى من رائع لأروع

و أكثر ما أعجبنى كان ان لسه فى حد بيكتب باللغة العربية الفصحى شعر بالمعنى الى اعرفه طول حياتى و بالابداع ده .. و كمان ان الموهبة ليست قاصرة على الفصحى و بس .. لا فى العامية كمان لبلب ما شاء الله :D

معظم قصائده عجبتنى جدا خاصة .. باقة أشعاري .. أعانيك .. الدويتو الشعري الى كان بينه و بين خالد.. و طبعا الفيتو

و تمر الأيام .. و خير اللهم اجعله خير الاقى خبر كان رائع اتحدفلى هنا على المدونة حتلاقوه هنا

و من خلال متابعتى للجروب الخاص بذلك المشروع المبهج.. و ايضأ المدونة الخاصة به .. اليكم الخبر التالي

أبناء المحروسة الكرام

بعد طول انتظار

و سهر

و دعوات

و كفاح

و حاجات تانية كتير ما علينا منها

صدر العدد الأول من الديوان الشعرى الخاص بشاعر الصيادلة
عمرو صبحى " حاليا " .. دكتور كنافة " سابقا " :)


الكتاب يحمل اسم

الدهشة الأولى




صادر عن دار اكتب



تم الإنتهاء من الطبع وأخيراً الكتاب يطرح بالأسواق مع الباعة


بدءاً من يوم السبت القادم



منافذ التوزيع

بمكتبة عمر ستور ، طلعت حرب ومكتبة البلد، أمام الجامعة الأمريكية ..

وبدءاً من يوم الأحد

بمكتبة سندباد وسط البلد


وبمكتبة ديوان الزمالك


وبمكتبة سنابل وسط البلد


وبدءاً من يوم الأربعاء بالهيئة العامة للكتاب، فرع الساقية

..
وخارج القاهرة ابتداءاً من الأربعاء القادم ، في مكتبة محمد ضرغام ببورسعيد

،
Book and Beans بالمنصورة

ومكتبة أوروبا، بالسويس

والمعرض الإسلامي ومكتبة أمير بمحطة الرمل بالإسكندرية

المكتبة القومية الحديثة ، طنطا شارع القاضي


سعر الكتاب 5 جـ







حيفوتكو كتييييييييييير لو ما عرفتوش تجيبو نسخة

لمزيد من التفاصيل تابعوا هنا


أخيرا .. دكتور عمرو .. مبارك يا فندم .. استمر موفقا باذن الله

:)



Tuesday, May 13, 2008

خبرين


الخبر الأول




كنت قلت فى التدوينة الى فاتت فى ردودى عليها يعنى انى باذن الله حنزل شغل المعرض هنا على المدونة .. انا فعلا كنت حملت الصور و صور المعرض نفسه كمان .. بس للأسف لقيت الصور طالعه ألوانها بهتانه خالص و مبوظة الشكل بتاع الشغل تقريبا كله .. فتم تأجيل الموقف الى ان يتم حله .. بس يا رب يتحل

____________________________



الخبر التانى بقى





باختصار شديد .. حنبدأ نحاول نلم نفسنا في المذاكرة علشان امتحاناتنا حتبقى يوم
26 من هذا الشهر باذن واحد أحد




قدامنا حاجات كتير جدا محتاجه تتلم .. ما بين محاضرات .. لقراءات خارجية .. لكتب .. لحاجات المفروض نلمها مع نفسنا
بس باذن الله نلحق نلم الموضوع دعواتكو .. احتمال كبير جدا يعنى نشاط المدونة يكون بيسط الفترة الى جاية علشان بنحاول نستعيد صفاتنا كطلبة ليها مهمة تانيه غير تسليم الابحاث و التكاليف :)

Sunday, May 11, 2008

مؤتمر التطور الاقتصادي و السياسي لمصر في مائة عام



فى ظل مئوية جامعة القاهرة يقام غدا و بعد غد مؤتمر التطور الاقتصادي و السياسي لمصر في مائة عام فى كلية الاقتصاد و العلوم السياسية و اليكم جدول أعمال المؤتمر اليوم الاول غدا

اضغطوا على الصور للتكبير :)








اليوم الثانى









Tuesday, May 6, 2008

زورونا :)





باختصار شديد خالص يعنى ..

الخميس الى جاى الموافق 8/5/2008 .. حيكون يوم التفوق فى الكلية
و حيكون برضه يوم المعرض الفنى هناك

كل واحد يفضى نفسه معرفش ازاى و ييجى يشرفنا هناك


علشان حضرتى من أهل ذلكم المعرض

أيون حضرتك الابداع ضرب خلاص :)

يوم الخميس من 10 الصبح

عايزة اشوفكم كلكم فى فيبس


حستناكم :)



Sunday, May 4, 2008

self confession 4/8



Do I deserve??





what a horrible feeling to feel that you are alone in this world !

It is horrible even if you wanted the people to avoid you away !

To feel you are alone is as harm as death!!

It is so tough really, maybe people don't worth much to know them, but they are still valuable !!

To some extent being alone is good, but it isn't so good in fact .

Sometime you feel you want to have some private time, to know how it feels enjoying the term of " privacy ", in many cases this feeling turns to the desire of having a complete private life, but when it comes to reality this is too hard, and to selfish as well !

waking up on the pulses of my everlasting mental question : Do I deserve ??

Do I deserve enjoying the beauty of life ??

Do I deserve having a partner , forming a family one day, falling in love or being loved ??

Do I deserve others to respect me ??

Do I deserve peace to take its part in my life ??

Do I deserve the world being changed for better situation because of me one day ??

Do I deserve being trusted by people ??

Do I even deserve my written words on this blog being read by others ??

Once this "Do I deserve" question pops up in my mind, the whole world turns into hell !!

I don't know why I'm doing this to myself .. why I'm killing every beautiful feeling inside of me .. why I'm working too hard to punish myself for each and every thing I did or the others did ..

What I'm gonna get from this bitter punishment ???!!!!!!!!

I know it is essential for me to keep on this way I'm behaving which is pleasing others .. but here is a turning point in which the "Do I deserve" question turns to be "Do others deserve this wonderful kind of treatment" ??
well, not all of them of course but most of them really don't !!

That's why I prefer living alone but not being hurt by others actions, words, or even whisper

To keep your mind all the time thinking and re-thinking about the same questions, replying the same answers, then finding no differences is the same as trying to plant roses in Siberia and harvesting nothing !!

The be hated " do I deserve " question being asked by me is causing a series of sub questions coming from its answer whether it was yes I do or no I don't .. but in this case this series of sub questions is beginning by the same question word WHY..

why do I deserve ??

or

why don't I deserve ??



Friday, May 2, 2008

فى معنى الأبيات نتفكر





التدوينة الى فاتت كنت حكيتلكم على حكاية الأبيات الى سمعتها من الطالب الأزهرى

أكتر حاجه شدتنى فى القصيدة بتاعت حافظ ابراهيم هى الابيات الى كنت غيرت لونها المرة الى فاتت .. حسيت انها بتكلمنا احنا دلوقتى .. يمكن يكون السياق الى اتكتبت فيه القصيدة ساعه ما كتبها حافظ ابراهيم مختلف .. و أعتقد زى ما بحس من الابيات انها كانت مكتوبة لمناسبات مبهجه و لحال أكثر اشراقا من حالنا حاليا .. بس ماتزال الابيات نوع من انواع الخطاب الفكرى لسياقات مختلفة و لأزمنة مختلفة عن السياق و الزمن الى اتكتبت فيه ..

حد فاهم حاجه ؟؟؟؟؟؟؟

طيب

تعالو كده نشوف ايه الى حضرتى طلعت بيه من القصيدة دى مع اسقاطه على واقعنا


لا تيأسوا أن تستردوا مجدكم .. فلرب مغلوب هوى ثم ارتقى



لا تيأسوا .. لازم يفضل فى أمل .. حتى و ان كان فى أشد الأوقات سوادا .. ليه ؟؟ لأن الأمل هو الى حيوصل الفرد للكملة الى بعدها فى البيت و هى :

تستردوا .. و الكلمة دى نفسها لما تقف عندها شوية حتلاقيها بتقول ان كان فى حاجه قبل كده .. فعلشان كده الشاعر قال تستردوا ..و الحاجه دى اغتصبت فستسترد لان ما يسترد هو ما أخذ بالقوة .. لانه اذا لم يؤخذ بالقوة لكان احرى بالشاعر ان يقول تستعيدوا .. ترجعوا .. تبنوا ..
و بعدين تستردوا تدل على ان الحاجه الى اغتصبت دى كانت من الغلاء و الرفعه و البهاء بمكان يدفع صاحبها ان يستميت _
حيث أن الاسترداد غالبا لا يكون سهلا او سلميا _ من أجل استردادها مرة أخرى .. و ده الى دفع الشاعر انه يعقبها بكلمة

مجدكم .. يعنى الى اغتصب و جار الظالمون على حق الآخرين فيه ده مش أى تاريخ ولا أى اصل ولا أى مجهود طبيعي .. لا ده مجد .. و المجد بيكون تراكم من الانجازات يفوق أى تراكم تاريخى من الممكن ان يتواجد فى اى بلد و لاى شعب .. و ده الى بيخليه سبب المفخرة .. و سبب شرارة الأمل التى تبث فى النفوس دائما .. مهما كانت تلك النفوس ضعيفة و مخذولة .. و ده الى نقل الشاعر لاختيار تعبيره

هوى .. كلمة لما تقرأها تحس بمدى التردى الى حصل .. لان هوى تعكس ان الشعب ده كان واقف على قمم المعالى و بعدها هوى لأسفل سافلين .. و بتعكس مدى الألم الموجود بداخل النفوس .. فهى مغلوبة نتيجة لانها هوت .. و بتعكس كمان مقدار العناء و البذل الى المفروض يبذلوه من اجل استرداد المجد .. و من أجل الاحساس بمدى أهميته للمحافظة عليه بعد استرداده .. بس لأن لسه بداخل النفوس أمل حتى و ان كانت فى أشد الاوقات قسوة .. الأمل الى عكسته كلمة لا تيأسوا .. فحتكون النتيجه ان المغلوب الى عنده أمل متمسكه بيه و باستمرار تسمكه بأمله و بالرغم من انه هوى الا انه

ارتقى .. و الكلمة دى كمان نتيجه طبيعية لأصالة الشعب و طيب أعراقه .. فلأنه عنده أمل .. و بذل جهد .. من أجل استرداد مجد .. كان النتيجه الطبيعية انه يرتقى .. مش بس يصعد ولا يرجع لحاله الاولى .. لا .. ده حيرتقى .. و حيسمو .. بس النتيجه دى جت بعد تعب و جهد و كفاح من أجل الاسترداد .. و ده الى دفع الشاعر انه يقول البيت :


انى رأيت المجد صعب المرتقى


طيب ليه المجد صعب المرتقى ؟؟ علشان تحس بقيمته فتحميه بعد ما تصل اليه .. لان الحالة الهاوية جعلت من الشعب أن يشعر بقيمة ما كان فيه من نعم سابقه لم يكن ليشعر بها الا حينما يحرم منها .. فكانت النتيجه ان بعد الهاوية و ألمها .. يأتى البذل بكل عنائه المرغوب فيه .. ليحفر فى ذكرى الشعب و فى كيانه أهميه التمسك بمجده و الحفاظ عليه و العمل على زيادته .. ليصل الى النتيجة النهائية و هى أن يرتقى .. لكن البذل و الجهد و النضال من أجل الاسترداد لن يكون بدون ضابط .. والا كان جهدا فوضويا غير خلاق .. و ده كان السبب فى ان الشاعر يقول الضابط و الأصل و قاعده البذل مبنية على فعل واحد كان :

فتعلموا .. يعنى لازم يسبق استرداد المجد و البذل و الجهد و الارتقاء الاعداد و الاستعداد له.. و الاستعداد القائم على أسس سليمة و مدروسة و ليست زوابع و انفعالات عارضه .. ليه ؟؟ لأن ما بنى على باطل هو باطل .. و لأن مطلبا سابقا على الارتقاء أن يكون الأصل ثابت .. فالشجرة التى أصلها ثابت .. يكون فرعها فى السماء .. بس العلم المطلوب هو أيضا له مواصفات أجملها الشاعر فى قوله :


ثم استمدوا منه كل قواكم


العلم المطلوب التسلح به علم بيقوى ما بيضعفش .. حد حيقولى هو فى علم بيضعف ؟؟ حقوله أيون سعادتك فيه .. لما يكون كل العلم الى حضرتك بتستعين بيه بيدور بس فى فلك استمرار واقعك الهاوى .. يبقى ده علم بيضعف .. لما يكون العلم الى بيتقدملك متفصل على انه يبينلك انه ليس فى الامكان ابدع مما كان يبقى ده علم بيضعف ما بيقويش .. و ده بالظبط الى خلا الشاعر يتكلم عن العلم النافع .. العلم الى بيقوى .. العلم الى بحق و حقيقي .. العلم الى حتكون انت منتج أغلبه و لا تلعب حياله دور المستهلك فقط .. و ده حيكون سبب طبيعي فى انك تستمد من علمك قوتك الى حتمكنك من البذل و خوض صعاب الارتقاء و مواجهة الغاصب و استرداد مجدك.. و ده الى خلى الشاعر يختم بحكمه واقعيه رائعه لمن يفهمها و هى :


ان القوى بكل أرض يتقى


لان القوة تخلق الحق و تحميه .. فما بالك لو كان الحق موجود أصلا و طيب المنبت و طيب الثمار .. فلابد له من قوة تحميه .. و ده حيكون لصيق بالارتقاء .. و ده لم و لن ينفى ابدا عن اصحاب ذلك الحق الأصل الطيب ولا النقاء ولا جميل الصفات التى يتصفون بها .. حيث ان لكل شىء ما يلزمه .. و القوى فى هذا الزمان هو المسيطر .. قد يكون مسيطرا باطشا و لكن ذلك يرجع الى كونه مغتصبا .. لكن القوة فى يد من هو ثابت الأصل و طيب المنبت .. صاحب المجد لن تكون بطشا و انما ستكون عدلا